10 dingen die helpen na seksueel misbruik

Mijn top 10 dingen die helpen

bloem voor bij blog over 10 dingen die helpen bij seksueel misbruikNaast hulpverlening of misschien soms zelfs in plaats van ūüôā kun je een aantal dingen doen die jou helpen met je verleden van seksueel misbruik om te gaan. Op deze website kun je hulpverleners vinden die ervaring hebben met hulpverlening na seksueel misbruik. Daarnaast kun je een heleboel dingen zelf doen. Hieronder vind je mijn top 10 dingen die helpen na¬†seksueel misbruik, allemaal dingen die mij op enig moment geholpen hebben.

1. Praat er over met iemand die je vertrouwt

Erover praten is √©√©n van de beste manieren om een heftige gebeurtenis een plekje te geven. Als je fiets gestolen is dan is dat het eerste wat je vertelt als je een vriend of vriendin ziet: ‘Wat me nou overkomen is…’ Eigenlijk is het raar dat we dat bij een verkrachting of bij seksueel misbruik niet zo gemakkelijk doen. Ik ben pas gaan praten toen ik bij een soap-serie (as-the-world-turns) ‘Lily’ hoorde vertellen over haar verleden met seksueel misbruik. Ik had voor die tijd geen idee dat je er over k√≥n praten!

2. Ga een creatieve cursus doen

Teken en schilderen, kleien of beeldhouwen: een creatieve cursus kan een manier zijn om dingen te uiten waar je (nog) geen woorden voor hebt. Ik ging op mijn 19e naar de vrije academie. Ik wist toen nog niet dat wat ik had meegemaakt seksueel misbruik was. Maar ik had wel een heleboel emotie uit drukken. Ik maakte kleine surrealistische pentekeningen van mensen die afgeschild werden of voor de helft uit mechanische onderdelen bestonden. Later, tijdens mijn eerste therapie, ging ik schilderen. Heftige portretten, expressief en duister. Het hielp mij om op die manier iets uit te drukken, wat ik toen nog niet kon zeggen.

3. Maak een ritueel voor jezelf

Rituelen kunnen je helpen om dingen een plek te geven. Wat mij persoonlijk erg hielp¬†als het moeilijk was, is gewoon een kaars branden. Ik heb een setje ‘innerlijk kind’ kaarten en een set ‘medicijn¬†kaarten’. Als ik even niet goed weet wat ik moet doen, dan trek ik een kaartje en dat geeft meestal een positieve impuls waarmee ik weer verder kan.

4. Ga Candy Crush spelen

Wat?! Candy Crush? Jawel. Of Tetris of een ander spelletje waarbij je patronen moet maken. Spelletjes die ik altijd leuk heb gevonden om te doen, vooral als ik veel had om over na te denken. Uit een recent onderzoek is gebleken dat dit erg goed kan werken tegen sommige verschijnselen van PTSS. Toen ik dat onderzoek las was ik erg blij: had ik eindelijk een legitieme reden om die spelletjes te spelen.

5. Zoek ontspanning in het gezelschap van anderen

Het is ook fijn om met anderen samen te zijn en dingen te doen, die nergens over gaan. Activiteiten die gericht zijn op ontspanning: Gezelschapsspelletjes, samen wandelen, winkelen of een keer een kop koffie in de stad: het normale leven. Want niet alles hoeft altijd om seksueel misbruik te draaien.

6. Lees een boek

Wat ik altijd leuk vind zijn boeken over inspirerende mensen. Vroeger al, las ik de biografie√ęn van bijvoorbeeld Vincent van Gogh of Michelangelo.¬†Tegenwoordig kies ik vaker voor levensverhalen van mensen die bijzondere dingen hebben meegemaakt of tegenslagen te verwerken hebben gekregen. Een boek als¬†‘Een ontmoeting met jezelf’ van Diana Bergsma, met 18 inspirerende verhalen, of ‘De kracht van mijn onmacht’ van Joy van der Stel. Natuurlijk kan je ook gewoon een roman lezen of wat je maar voor boeken leuk vindt, om even te ontspannen.

7. Doe iets voor iemand anders

Niets helpt zo goed om je eigen ellende te vergeten, als iets goeds doen voor iemand anders. Dat hoeft niet ingewikkeld of groot te zijn. Luisteren naar iemand die even een vriendelijk oor nodig heeft. Al in het begin van mijn therapie ging ik op internet, op diverse fora en ‘praatte’ daar met mensen die het moeilijk hadden met seksueel misbruik.

8. Verwen jezelf

Of het nou met voedsel is, met een nieuwe aanschaf of je neemt een warm bad. Jezelf verwennen is heerlijk, maar niet vanzelfsprekend. Ik vond het altijd gemakkelijker om anderen te verwennen. Maar wat je voor anderen kunt, kan je ook voor jezelf doen. Niet iedereen heeft natuurlijk een bad, maar een ouderwetse rubberen kruik koop je al voor 4 euro, gaat jaren mee en het is heerlijk om een warme kruik op je buik te leggen (een pittenzak kan ook als je een magnetron hebt). Dat hoeft echt niet alleen als je (menstruatie)pijn hebt. Gewoon voor het lekker is ook oké.

9. Zet je favoriete muziek op

Maak eens een lijst van muziek die je raakt, die jou kracht geeft of waarbij jij in tranen raakt. Geweldig als afspeellijst in youtube of spotify. Deel jouw favoriete nummer met anderen. Vertel er bij waarom het jou zo raakt. Muziek heeft me echt door een paar hele moeilijke momenten heen geholpen. Ik heb daar eerder over geschreven in de blog: ‘I want to live’.

10. Ga op zelfverdediging, karate of een andere vechtsport

Wanneer je seksueel misbruikt bent, dan krijg je vaak het gevoel dat je machteloos bent. Dat je je niet kunt verweren. Ik heb twee jaar op dameskarate gezeten, om te leren hoe je jezelf kunt verdedigen. Daarna heb ik een bokszak gekocht om zelf op te oefenen. Ik heb, zeker toen ik in therapie was, heel vaak tegen die zak staan slaan en schoppen. Het heeft me geholpen om op die manier mijn boosheid te uiten. Vaak als ik dan uitgeput was, kon ik huilen en weer een stukje van mijn pijn helen.

Dit is mijn lijst van 10 dingen die kunnen helpen. Ze hebben mij in elk geval geholpen, door de jaren heen, en veel van deze dingen zijn gewoon onderdeel van mijn leven. Ik speel nog steeds Candy Crush en af en toe sla ik nog steeds tegen mijn boksbal. Alleen nu doe ik het vooral voor de lol.

Welke dingen helpen jou?

7 reacties op “10 dingen die helpen na seksueel misbruik

    • Ha Lyssa,

      Ik denk eigenlijk dat iedereen, of in elk geval iedere vrouw, een cursus zelfverdediging zou moeten doen. Liefst vóórdat ze slachtoffer wordt van (seksueel) geweld.

      Warme groet,
      Ivonne

  1. Bedankt !!!! Zo herkenbaar. Vooral toen je vertelde over je tekeningen. Het is nu alsof mijn eigen werk beter begrijp.

    • Hoi Anja,

      Ik sprak laatst een creatief/kunstzinnig therapeut, die had het er over dat het toch ook belangrijk is om er woorden aan te geven. Doordat je benoemt wat er (te zien) is krijg je meer helderheid over waar het over gaat voor jou.

      Mooi!
      Ivonne

  2. Alles wat ik hier lees raakt me. Het is zo herkenbaar. Nu begrijp ik bepaalde behoeften wat beter. Met een aantal van deze tips ga ik zeker wat doen. Mooi!

Geef een reactie