Symposium Workshop – Creatieve therapie – Esther Szabo

Hoe ben jij betrokken geraakt bij het Symposium ‘Wat helpt kinderen seksueel misbruik verwerken?’?

Vorig jaar november gaf ik een workshop op het Symposium ‘Wat wél werkt!’ Mijn workshop werd daar heel goed beoordeeld door de aanwezige deelnemers en dat was voor Ivonne en Agnes reden om mij ook voor dit symposium te benaderen. Ik was meteen enthousiast, ik heb veel gewerkt met jongeren met seksueel misbruik ervaringen. Er is nog zoveel leed onder de mensen, bij jong en oud. Je kunt met creatieve of kunstzinnige therapie zo veel bereiken.

Creatieve therapie en seksueel misbruik

Voor het symposium wil ik kijken wat ik mensen kan laten ervaren van hoe kunstzinnige therapie werkt en hoe je dat specifiek bij seksueel misbruik inzet. Niet iedereen hoeft creatieve therapie te gaan studeren, maar een aantal van deze technieken zijn ook in een andere praktijk goed in te passen. Ook als ouder kun je heel goed met creatieve middelen aan de slag.

Creatieve therapie voor wie niet praten wil of kan

Seksueel misbruik is voor mensen die het meegemaakt hebben en hun omgeving vaak een beladen onderwerp. Over seksualiteit praten zijn we niet zo gewend en als je het over seksueel misbruik hebt, krijg je al snel te maken met heftige emoties. Dat alles kan er voor zorgen dat de slachtoffers liever zwijgen. Maar daarmee zijn de gevoelens en de effecten van het seksueel misbruik niet weg. Die vragen erom om uitgedrukt te worden. Dan kan creatief werken uitkomst bieden.

Materiaalkeuze en seksueel misbruik

Bij creatieve therapie draait heel veel om afstemmen op de leefwereld van het kind. Je hoeft niet te kunnen tekenen of schilderen om jezelf te kunnen uitdrukken in verf of in tekeningen. Bij seksueel misbruik is, zeker in het begin van de therapie, de materiaalkeuze heel belangrijk voor de veiligheid van het kind. Klei of pastelkrijt bijvoorbeeld zou ik niet zo snel voorstellen, dat spreekt direct de tastzin aan, en dat is vaak te confronterend voor kinderen met ervaringen met seksueel misbruik.

De regie bij het kind leggen

Bij kinderen, maar in het bijzonder bij mensen die seksueel misbruik hebben meegemaakt is het van groot belang dat het kind de regie heeft. Het kind maakt de keuzes. Dat begint al met de maat van het papier. Sommige mensen voelen zich niet comfortabel bij een groot vel, anderen hebben aan het grootste vel papier nog niet genoeg. Wanneer ik bijvoorbeeld met ADHD-ers werk zie je dat terug: die willen groter dan het grootste papier. Mijn uitdaging is dan om een papier te vinden dat voor één keer zo groot is, dat ze er niet aan alle kanten overheen gaan.

Uitdagen om te groeien

Veiligheid is voor iedereen anders: voor sommige kinderen is werken met één kleur heel veilig. Weer een ander houdt zich meer vast aan de voorstelling en die zal eerder een tekenmateriaal gebruiken. Dat is allemaal prima in de beginfase. Later in het proces kan het echter heel effectief zijn om kinderen uit te dagen om hun voorkeuren los te laten. Eigenlijk ben je als therapeut constant bezig om waar te nemen: ‘Moet ik hier de klant uitdagen of niet?’

Bij welke fase van verwerking zou je creatieve therapie inzetten?

Als het gaat om seksueel misbruik dan kan kunstzinnige therapie heel mooi ingezet worden aan het begin van het proces, vooral als het nog te moeilijk lijkt om er over te praten. Maar het kan ook heel goed tegen het einde ingezet worden, als er bijvoorbeeld beelden blijven hangen, waar je van af wilt. Ik peil altijd heel erg waar iemand zit. Ook hier geldt: ‘voor ieder op maat gemaakt’.

Contactgegevens

Rauwenhoffweg 2
8162 PK Epe
0578-616241 of 06-19639571
Email: szabo@szines.nl

Geef een reactie